De richting van Waarom

Als dingen niet verlopen zoals we ze graag willen zien, zal op enig moment iemand zo slim zijn om voor te stellen iets te veranderen. “Andere resultaten worden niet bereikt door dezelfde dingen te blijven doen,” vertelde Einstein ooit al eens, en de meeste mensen zijn geneigd te vertrouwen op diens genialiteit.

Aldus wordt bepaald dat het roer in organisaties enigszins bijgesteld of radicaal moet worden omgegooid, en dan is het slechts een kwestie van tijd voor iemand energiek handenwrijvend de groep rondkijkt en de vraag stelt: “Wat gaan we doen?” En daar gaat het mis.

Mensen lopen niet warm voor wat je doet. Een brood is een brood, om maar een voorbeeld te noemen. Hoe lekker dat brood ook is, als een concurrerende bakker een lekkerder brood maakt, lopen de klanten weg. Hoe je het brood maakt, zal de meeste klanten eveneens worst zijn. Als er maar brood gekocht kan worden.

Maar wat als die bakker biologisch speltbrood bakt tegen een hele betaalbare prijs? Dan is het een ander verhaal. Dat brood koop je omdat je verantwoord wilt leven, en bewust omgaat met je geld. Dat heeft echter niets te maken met wat de bakker verkoopt of hoe de bakker het bakt, maar met waarom jij dit wilt kopen.

De kracht van waarom

De reden waarom je iets doet, komt uit jouw kern, de plek waar overtuigingen en waarden en wensen zijn geworteld. Hoe je iets doet, is de actie die je neemt op basis van jouw waarom, en wat je doet is niets meer of minder dan het resultaat van die acties.

De realiteit is vaak de omgekeerde benadering: veelal wordt eerst bepaald wat we gaan doen, en hoe we dat gaan doen zodat we bij het waarom – het resultaat – belanden. Maar daarmee devalueren we het waarom vaak tot een doel in plaats van iets dat voortkomt uit onze overtuiging.

Zo’n doel is over het algemeen vrij praktisch. Het gaat om verbetering van de organisatie. Er moet minder materiaal worden verspild. Het product moet sneller in de winkel liggen. Of in de meest vervelende gevallen moet er worden bezuinigd op kosten. Onder het mom van klanttevredenheid feitelijk niet meer dan hoe-en-wat-zaken. En zeker geen zaken die wervend voor het voetlicht gebracht kunnen worden.

“Leiders worden gevolgd omdat hun “waarom” aansluit bij dat van hun volgers.”

Dat betekent niet dat achter die zaken niet een heel valide argument kan zitten – het waarom. Minder verspillen betekent een betere prijs-kwaliteitverhouding kunnen bieden. Sneller leveren betekent dat klanten veel sneller ontvangen wat zij nodig hebben en daarmee een hogere klanttevredenheid. Minder kosten betekent misschien zelfs wel dat iedereen zijn baan kan behouden. Die ware bedoeling – het waarom – is minder concreet dan een doel, maar vele malen krachtiger.

De realiteit is dat juist het waarom de factor is die succes bepaalt. Sterker nog, het gaat er niet eens om waarom de bakker zijn verantwoorde brood bakt, om bij dit voorbeeld te blijven, maar waarom zijn klanten het willen kopen. Mensen volgen niet het waarom van iemand anders, maar omdat hun waarom, hun overtuiging, aansluit bij het waarom van de ander. Zij kopen het verantwoorde brood bij die bakker, omdat diens overtuiging aansluit bij hun eigen waarden van duurzaam consumeren.

Inspiratie om te volgen

De kunst is dus die bedoeling goed over te brengen. Een duidelijk waarom geeft een duidelijke koers – waar wil onze organisatie naar toe? Op termijn raakt iedereen steeds meer vertrouwd met het wat, en meer expert op het gebied van hoe. Maar als glashelder is waarom we doen wat we doen, is voor iedereen duidelijk welke bijdrage zij kunnen leveren, of hoe zij uitvoering kunnen geven aan de ontwikkeling van de organisatie. Zonder dat daarbij een uitgebreid systeem van regels en protocollen om grip te houden op het proces hoeft te worden opgetuigd omdat steeds kan worden teruggegrepen op duidelijk omschreven en uitgedragen kernwaarden. Het voorkomt discussies, en zorgt voor transparante communicatie en besluitvorming. Regels blijven daarmee ondersteunend, en werken niet blokkerend op creativiteit, waardoor de synergie wellicht sneller of beter bijdraagt aan waar het allemaal om te doen is; het waarom van onze acties.

Beginnen met waarom is echter geen tovermiddel. Als de boodschap niet echt is, is het niets anders dan manipulatie. Een waarom verzinnen om doelen te bereiken, werkt averechts. De succesfactor hier is balans; consequent en congruent zijn in het praten over je waarom, verantwoordelijkheid durven nemen voor hoe je hier vorm aan geeft en al je acties het bewijs laten zijn van je overtuigingen.

De garantie dat iedereen je volgt heb je niet, maar diegenen die je wel volgen, doen dat vanuit inspiratie.

 

Op de hoogte blijven van nieuws, gratis workshops en trainingen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! Klik hier >>

in3

 

Reageer/Leave a comment

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s