Gezonde organisaties presteren beter

gezonde organisaties presteren beter

Ben jij van mening dat iedereen in jouw organisatie optimaal lekker in zijn of haar vel zit en daardoor de beste bijdrage aan de organisatie kan leveren die mogelijk is? Zo niet; zou je dat willen?

Het hoeft natuurlijk geen betoog meer dat medewerkers die zich goed voelen een groot deel van die energie meenemen in hun werk. Om die reden zijn er gelukkig steeds meer bedrijven die investeren in de gezondheid van hun organisatie. Dat kan variëren van voorlichting tot het Nieuwe Werken of zelfs tot meditatieruimten.

En dat loont. Uit een onderzoek dat McKinsey uitvoerde (2010 Keller & Price) blijkt dat organisaties die tegelijkertijd focussen op prestatie én gezondheid van hun eigen organisatie bijna drie keer zo succesvol zijn als organisaties die alleen focussen op prestatie.

Prestatie – gemeten in netto opbrengst, aandeelwaarde, kosten, etc. – is geen vies woord. Zonder opbrengst, geen organisatie, geen werk. Punt uit. Maar Gezondheid is wel zeer belangrijk in combinatie met die Prestatie.

Wat verliezers onderscheidt van winnaars, is – paradoxaal genoeg – het alleen maar focussen op de Prestatie.

Gezondheid is de vaardigheid van een organisatie om de juiste dingen uit te voeren, om te vernieuwen en dat ook vol te houden, Gezondheid draagt bij aan de wendbaarheid – misschien wel dé eigenschap van de komende decennia die bepaalt of je ‘overleeft’ of niet. Kortom; een gezonde organisatie kijkt naar prestatie én gezondheid.

Alleen denken in termen van presteren, levert je uiteindelijk het tegendeel. Sterker nog – aldus de onderzoekers van McKinsey – wat de verliezers onderscheid van de winnaars, is – paradoxaal genoeg – het alleen maar focussen op de Prestatie.

Niet overtuigd? Ga dan eens na hoeveel verandertrajecten je hebt meegemaakt die puur gefocust waren op de prestatie en welke vooral focusten op cultuur en gezondheid. Welke waren succesvol en welke sneuvelden voortijdig zonder de gewenste opbrengst?

Zoals gezegd; de voordelen zo’n gezonde organisatie zijn al langer bekend. Het aantal organisaties waarin wordt gedacht in klantwaarde-organisatiebelang-medewerkerstevredenheid gecombineerd met kennis-kunde-motivatie neemt gelukkig steeds meer toe. Het aantal bedrijven waar men de filosofie ‘persoonlijke ontwikkeling leidt tot organisatieontwikkeling’ hanteert, groeit. Maar er is een factor die daarin vaak over het hoofd wordt gezien: irrationeel gedrag.

Dat wil zeggen; irrationeel vanuit het organisatiestandpunt. Onderzoeken naar medewerkerstevredenheid leiden vaak tot plannen. En die plannen zijn zijn vaak formats. Ze baseren zich of een zekere rationaliteit en planbaarheid. Maar zo zitten mensen niet in elkaar. Plannen houden geen rekening met een kind met griep. De belasting van een cursus houdt geen rekening met het verminderen van contact met je vrienden.

Te soft?

Nee. De harde realiteit van de derde driehoek die tot nu toe ontbrak in onze vergelijking; werk-privé-sociaal. Zie het als drie communicerende vaten. Tijd die je in je werk steekt, kun je niet besteden aan je privéleven. Tijd die je bij je zieke kind wilt doorbrengen, kun je niet in je werk steken. En de keuze die je maakt, maak je voor dat deel waar je gevoel het sterkst bij is.
En de mate waarin een organisatie gezond is, bepaalt die keuze. Geen gezonde organisatie? Minder prioriteit in deze keuze! Wat de situatie ook is; deze driehoek zal altijd in balans worden gebracht.

De vraag is dus hoe je deze derde driehoek in balans kunt krijgen. Hoe kun je er voor zorgen dat de verdeling evenwichtig is?

De oplossing is – niet geheel verrassend – een gezonde organisatie. Want in een gezonde organisatie kun, mag en moet je het gesprek aangaan over de punten werk, privé en sociaal. Want die leiden je naar een gesprek over kennis, kunde en motivatie. En uiteindelijk naar een optimale balans in organisatiebelang, medewerkerstevredenheid en klantwaarde.

Kortom; een gezonde organisatie met een goede prestatie.

PS: Lean transities zijn bij uitstek een goede bullshitmeter voor dit soort aangelegenheden. Wordt Lean gebruikt voor bezuinigingen en reorganisatiedoeleinden? Dan is de winst van korte duur en de energieschade duurt jaren. Wil een organisatie écht een langdurig resultaat, dan zal altijd worden ingezet op cultuurverandering (Gezondheid) en procesverbetering (Prestatie).

 

Op de hoogte blijven van nieuws, gratis workshops en trainingen? Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief! Klik hier >>

in3

Reageer/Leave a comment

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s