5 Essentiële Tips om Beter te Luisteren en Verpleegkundig Leiderschap te Versterken

Leer hoe je met vijf essentiële tips je luistervaardigheden kunt verbeteren om je verpleegkundig leiderschap en invloed in de zorg te versterken. Ontdek hoe aandachtig en empathisch luisteren jouw effectiviteit als zorgprofessional kan vergroten.

lees verder →

Als er één vaardigheid is die jouw invloed en verpleegkundig leiderschap kan vergroten, dan is het wel om een luisterkampioen te worden. Echt aandachtig en empathisch luisteren is een belangrijke skill en een versterker van jouw verpleegkundig leiderschap. Mensen die uitstekend kunnen luisteren, hebben een enorme voorsprong als het gaat om invloed.

Long story short; de meeste mensen dénken dat ze goed kunnen luisteren, maar trappen toch regelmatig in de valkuilen die op de loer liggen. Dat is geen onwil of onkunde, maar een onbewust proces, ingegeven door miljoenen jaren evolutie en de overlevingsdrang van ons reptielenbrein. Prima als er een tijger of een bus op je afkomt, maar erg onhandig in gesprekken.

De vraag is dus: hoe kan ik die ‘luisterspier’ versterken en mijn luistervaardigheid een boost geven om mijn verpleegkundig leiderschap te vergroten?

In dit artikel geven we je 5 tips om beter te luisteren en jouw invloed en verpleegkundig leiderschap te vergroten:

1. Overrule jouw reptielenbrein

Jouw reptielenbrein is ingesteld op actie. Bus, tijger, gesprek op je werk - allemaal hetzelfde volgens dit deel van je hersenen. Dit brein gaat direct aan de slag als iemand jou iets vertelt. Door vragen te stellen om de juiste info te krijgen, een oordeel te vormen over wat er wordt gezegd, en uiteindelijk advies te geven.

Maar dat is niet effectief omdat de ander daar nog niet klaar voor is. Demp dus die oerneigingen van jouw reptielenbrein en houd je mond tot de ander is uitgesproken. Dit is cruciaal voor effectief verpleegkundig leiderschap.

2. Zorg voor goede timing van je luisteracties

De meeste mensen komen pas tot de kern van hun verhaal aan het eind van hun verhaal. Dit staat bekend als het fameuze Deurklinkmoment. Dus als jij te vroeg bent met je acties – voordat de ander klaar is – ga je in actie komen op zaken die niet tot de kern van het verhaal behoren. Dit is niet zinvol en zonde van ieders energie.

Bespaar energie en voorkom irritatie door je kiezen op elkaar te houden en je tong af te bijten (spreekwoordelijk natuurlijk!) totdat je zeker weet dat de ander is uitgesproken en wellicht zit te wachten op jouw advies. Dit geduld is een teken van sterk verpleegkundig leiderschap.

3. Luister aandachtig en empathisch

Al die onderdrukte neigingen uit stap 1 en 2 kunnen ervoor zorgen dat jouw gedachten afdwalen. Zeker als jouw gesprekspartner verminderd effectief is in het vasthouden van de draad in diens verhaal. Wegdommelen, negeren, doen alsof je luistert of gewoon uit het raam staren zijn geen effectieve luistertechnieken.

Het enige dat echt werkt (als je met jouw gesprekspartner nog iets wilt bereiken) is aandachtig en empathisch luisteren. Houd je kop erbij en luister goed naar wat de ander zegt, wat er non-verbaal wordt gecommuniceerd en welk gevoel er zit bij wat de ander zegt. Echt luisteren gaat namelijk over de ander en niet over jou en die focus op de ander verhoogt jouw verpleegkundig leiderschap.

4. Zorg voor goede timing van je actie

De meeste mensen kunnen pas iets ontvangen (jouw advies, tip, vragen, et cetera) als ze eerst iets kwijt zijn (hun probleem, gevoel, ervaring, et cetera). Dus ook hier is timing belangrijk. Als jij lekker effectief wilt doorpakken door na 3 zinnen van de ander al jouw oplossing aan te dragen of een tip te geven (zelfs als het een hele goede is) dan ga je ‘nat’. Simpelweg omdat de ander er nog niet voor open staat.

Check altijd of de ander klaar is. Zodra de ander teksten gebruikt als “Zo, dat was een verhaal hè”, “Fijn dat je even wilde luisteren” of “Dank je wel dat je even de tijd wilde nemen voor mij”, zijn dat hints dat de ander klaar is. En kun jij in actie komen. Effectief verpleegkundig leiderschap vraagt dus om een goed gevoel van timing!

5. Check of de ander hulp nodig heeft

Niet iedereen zit op hulp te wachten. Niet iedereen wil dat jij hulp biedt. Er zijn mensen die gewoon willen dat jij luistert en daarmee is het klaar. Echt waar. Dat kan soms even slikken zijn als je naar een relaas van 30 minuten hebt geluisterd zonder dat je er iets mee kunt. Of moet.

Realiseer je dit; door te luisteren heb je de ander geholpen en – dat durven we wel te stellen – de kans bestaat zelfs dat je de ander zelfs meer hebt geholpen dan je denkt omdat de ander waarschijnlijk niet vaak zo ‘verwend’ is geweest met goed luisteren.

Krijg je toch jeuk van dit soort situaties, langdradige mensen of verhalen die alle kanten opgaan? Gebruik dan voordat iemand gaat praten de Moet Ik Dit Nu Doen methode om jouw verpleegkundig leiderschap en invloed tijdens gesprekken te vergroten. Hierover kun je meer lezen in een ander artikel op onze website.

Door alle 5 tips toe te passen, kun je niet alleen jouw luistervaardigheden verbeteren, maar ook jouw verpleegkundig leiderschap aanzienlijk versterken.

Image bywayhomestudio on Freepik

Meer nieuws
Gerelateerde trainingen