Wil jij jouw leiderschap versterken, maar heb je geen idee hoe je zo’n ‘hoofdpijn-dossier’ kunt voorkomen? Check dan eens de Bijsluiter hieronder. Of stuur ‘m door aan jouw leidinggevende ;-)
Stiekeme Goedkeuring van Slecht Gedrag
Als je slechte prestaties of ongewenst gedrag ongemoeid laat, is dat als een stempel van goedkeuring. Dat kan een cultuur van onverantwoordelijkheid en verminderde collegialiteit in de hand werken. En van daaruit gaat het alleen maar verder bergafwaarts. Werk en teamspirit wordt serieuzer genomen als er consequenties zijn voor slecht gedrag.
Leiderschap Tip: Alle begin is moeilijk, maar zorg dat je begint en duidelijk dat je geen goedkeuring geeft. Daarmee houd je de positivo’s aan boord, ook als de oplossing wat langer duurt.
Onderneem de actie die nodig is: spreek aan op ongewenst gedrag, leg tijdig een dossier aan waar je later op kunt terugvallen en zet interventies in om erger te voorkomen.
Geen Peper in de Kont en Frustratie
Als die zwakke schakel in jouw team niet wordt aangepakt, voelen de harde werkers zich niet gesteund. De energie zakt weg, productiviteit daalt en frustratie komt om de hoek kijken. Werken wordt een stuk minder leuk als het lijkt alsof niemand zich er druk om maakt, toch?
Leiderschap Tip: Waardeer de harde werkers en mensen met een goede spirit. Niet in plaats van het aanpakken van het probleem, maar steek energie in zij die het verdienen!
Teamdynamiek Door Het Putje
Verwaarloosde problemen kunnen behoorlijk roet in het eten gooien van de teamspirit. Het is ongemakkelijk voor anderen om samen te werken als één persoon de boel loopt te verprutsen of de sfeer aan het verzieken is. En minder effectief, want uiteindelijk gaan collega’s de Rotte Appel vermijden.
Leiderschap Tip: Samenwerken gaat beter als iedereen weet dat problemen worden aangepakt. Wees dus duidelijk over wat je wel en niet tolereert. Dat kan ook binnen de regels van privacy; je hoeft niet alle details te delen om duidelijkheid te verschaffen.
Stel duidelijke verwachtingen, houd goede gesprekken in plaats van saaie feedbacksessies, en geef de ondersteuning die nodig is voor verbetering.
Vertrouwen in Leiderschap? Niet echt...
Medewerkers willen leiderschap dat de boel op orde heeft. Als er niets gebeurt, kan dat vertrouwen flink kelderen. Het lijkt dan alsof het leiderschap een dutje doet, en dat is niet echt motiverend. En als jij als leider de verantwoordelijkheid niet neemt om problemen aan te pakken… hoe kun je dan verwachten dat jouw medewerkers dat wel doen?
Leiderschap Tip: Wees een leider. Geef mensen het gevoel dat ze op jou kunnen vertrouwen. Onderneem actie. Laat zien dat je er aan werkt.
Overleg met jouw partners binnen de organisatie, maar houdt de regie in eigen hand. Bedrijfsarts en P&O zijn adviseurs, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij jou als leidinggevende. Accepteer het advies, maar oordeel en besluit zelf. Jij bent de leidinggevende en eindverantwoordelijke. Zie dat als een kans om kracht uit te stralen.
Afscheid van Topmedewerkers?
Goede medewerkers willen waardering en ondersteuning. Als ze het gevoel hebben dat niemand luistert, zijn ze weg. Als ze het gevoel hebben dat jij geen energie steekt in het gezeik van de ander, organiseren zij gratis gezeik voor jou door weg te gaan.
Het is een harde realiteit: talent behouden is cruciaal, maar dat lukt niet als je ze in de kou laat staan.
Voorkom deze rampscenario's door problemen proactief aan te pakken. Met bovengenoemde aanpak en tips blijven niet alleen jouw sterspelers aan boord, maar houd je ook een team in topvorm en een organisatie in de juiste versnelling. Dat is krachtig leiderschap!