Zeggenschap in de zorg is niet van de leidinggevende

En mocht jij als leidinggevende worden aangesproken om zeggenschap in de zorg en in jouw team te vergroten, zeg dan direct: nee. Sorry. Maar laten we er meteen maar duidelijk over zijn. Als leidinggevende heb je de kans om veel dingen aan te slingeren, in gang te zetten of via positieve prikkelingen ‘aan’ te zetten. Maar qua zeggenschap over het eigen werkproces van medewerkers is dat niet het geval.

lees verder →

Sterker nog; alleen al in die gedachte schuilt een tegenstrijdigheid. Het is het werk van de medewerkers. Dus als jij een leidende rol aanneemt in hun werkproces, rem je juist de ontwikkeling van het persoonlijk leiderschap en eigenaarschap. Je faciliteert wel – en dat is een prachtrol – maar je creëert niet.

En met die bril op zou je ook naar nieuwe opdrachten en doorgeschoven taken moeten kijken.

Maar al te vaak merken wij in organisaties waar we komen dat de opdracht tot het creëren van, bijvoorbeeld, meer zeggenschap, verpleegkundig leiderschap, effectiever werken, bij de leidinggevende wordt neergelegd. Prima als jij de ‘ontvanger’ bent, als je je maar beseft dat je het zo spoedig mogelijk doorgeeft aan jouw team.

Dat het een soort van koorddansen is ben ik volledig met je eens. Maar de enige manier om iemand iets te laten ontwikkelen is om de verantwoordelijkheid daarvoor in de handen van die persoon te leggen.

Zeggenschap in de zorg is van de medewerker. Alle energie mag dus die kant op.

Meer weten over het Zeggenschap in de Zorg spel? Klik dan op deze link!

Meer nieuws
Gerelateerde trainingen